10. Description, Classification, Understanding, Evaluation

Mějme 3-bitový 2D obrázek M=[1 2 1; 2 4 2; 1 2 1]. Spočítejte pro něho odpovídající matici současného výskytu (co-occurrence matrix).

Co-occurence matrix

Obecně je to matice popisující, kolikrát se prvek odpovídající řádku setkal s prvek odpovídajícím sloupci. V tomhle kontextu je to Haralickova fíčura a udává, jak často se v obrazu vedle sebe vyskytují intenzity dané sloupcem a řádkem.

Počítá se nejprve zvlášť pro separační vektory: (1, 0), (0, 1), (1, -1), a (1, 1), kde např. (1, 1) říká, že pixely, které nás zajímají budou na budou sousedět buď levým horním nebo pravým dolním (tedy uvažujeme i záporný směr).

Tyhle 4 matice se znormalizují (vydělí počtem hodnot, které jsou v dané matici započítány) a sečtou a to je výsledek.

Představte si, že následující matice jsou 8x8, jelikož 3-bitová čísla odpovídají intervalu . Řádky a sloupce odpovídající intezitám 0, 5, 6, a 7 jsou vynechány.

Příklad: říká kolik pixelů s intenzitou 1 sousedí s pixelem s intenzitou 2 na ose x, ve kterémkoli směru.

Počet "zajímavých dvojic" z :

Vysvětlete rozdíl mezi pojmy "image-oriented bounding box" a "object-oriented bounding box".

Bounding box

Nejmenší obdélník, který pojme objekt. Šířka a výška bounding boxu se dá použít jako minimální a maximální průměr objektu.

Image-oriented bounding box

Bounding box orientovaný podél os obrázku.

Object-oriented bounding box

Bounding box orientovaný podél os objektu (které je třeba nejdřív spočítat).

Uveďte algoritmus pro výpočet deskriptoru "object-oriented bounding box".

Pomocí Feretova průměru.

  1. Spočítat minimální Feretův průměr.

  2. Spočítat Feretův průměr, jenž jen kolmý k 1.

V Matlabu lze použít measure(…​'Feret').

Podle slidu 17 prý existuje v matlabu funkce, která vrací trojici (maxFeret, minFeret, feret kolmý k minFeret), ale já ji nenašel.

Nadefinujte pojem "kulatost binárního objektu".

Vysvětlivka
  • C = circularity (kulatost)

  • A = plocha objektu

  • P = poloměr objektu

Výsledkem je hodnota mezi 0 a 1, popisující, jak moc je objekt kulatý.

Nadefinujte Jaccardův index podobnosti dvou binárních objektů a vyhodnoťte ho nad čtvercem se stranou "a" a kruhem jemu vepsaným.

Vysvětlivka
  • GT = ground truth

  • AR = výsledek algoritmu

  • TP = true positive =

  • FP = false positive =

  • TN = true negative =

  • FN = false negative =

Pro čtverec a vepsanou kružnici .