Čtenářský deník do IV109
- Cellular Automata for Physical Modelling
- ForceAtlas2, a Continuous Graph Layout Algorithm for Handy Network Visualization Designed for the Gephi Software
- Leverage Points: Places to Intervene in a System
- The Tragedy of the Commons
- The untapped potential of virtual game worlds to shed light on real world epidemics
Humble Pi
Matt Parker
2024-12-17
Papírové knihy čtu daleko radši než ty elektronické, pokusil jsem se tedy najít nějakou relevantní četbu u sebe na poličce. V Humble Pi, knize o matematických chybách a jejich katastrofálních následcích, jsem našel několik zmínek o zpětných vazbách:
-
První z nich se týká londýnského Millenium Bridge, kde pozitivní zpětná vazba způsobila, že most se hýbal ze strany na stranu. Tento problém byl po nákladné přestavbě vyřešen přidáním nádrží s písty a krabicí s kyvadly. Nejsem si jistý, proč tohle z fyzikálního hlediska pomohlo, ale dovedu si představit, že tyhle objekty vytváří negativní zpětnou vazbu, která působí proti té pozitivní.
-
Druhou zmínkou je také most, Tacoma Narrows Bridge, jehož aerodynamický tvar společně se silným větrem způsobily, že se uprostřed zkroutil.
-
Třetí mi přijde nejzajímavější, protože mi není jasné, jestli zde zpětná vazba byla pozitivní nebo negativní — jestli vysoko-frekvenční algoritmy na burze v roce 2010 začaly nesmyslně obchodovat kvůli náhlé monstrozní transakci, nebo se ji naopak snažily vyrovnat.
Emergent Tool Use From Multi-Agent Autocurricula
B. Baker, I. Kanitscheider, T. Markov, Yi Wu, G. Powell, B. McGrew, I. Mordatch
2024-12-17
Výtah z tohoto paperu obohacený o animované obrázky. Popisuje strategie, se kterými přišli agenti s umělou inteligencí po mnoha milionech hrách v 3D prostředí se simulovanou fyzikou. Dvě věci se mi při čtení tohoto článku a koukání na přiložené video honily hlavou:
-
To prostředí je podezřele hezké. Kdo měl čas na to implementovat věci jako stíny a odrazy, které pro vlastní simulace nebyly potřeba?
-
Z těch AI seekerů se vlastně stali speedrunneři serfující na objektech.
The Evolution of Trust
Nicky Case
2024-12-17
Interaktivní "článek" o hrách s nenulovým součtem, jež zároveň mírně zabředává do historie popisem Vánočního příměří. Nechává návštěvníka hrát proti několika různým strategiím a následně na turnaji ukazuje, že Copycat strategie (resp. tit-for-tat) je velice účinná v příznivých prostředí. Ukazuje také, jak se dá v tomto modelu vypořádat s nedorozumněními. Veskrze si myslím, že tanhle krásně animovaná hříčka mi pomohla lépa pochopit téma spolupráce a soutěžení v teorii her.
Cellular Automata for Physical Modelling
Tom Forsyth
2024-12-17
Game Programming Gems 3 (2001)
Nahlíží do praktického využití bunečných automatů ve vývoji digitalních her pro simulaci toku vody, přenosu tepla a šíření ohně.
To zajímavé na tomto článku jsou optimalizace, zjednodušení a opovrhování fyzikálními zákony, které v praxi používaným implementacím umožňují běžet rychle:
- Chceš, aby tekla voda okolo domu, jehož zdi jsou tenčí než velikost buňky?
-
Simuluj kromě středů buněk i jejich stěny!
- Moc okrajových případů na tvůj vkus?
-
Tak ty pevné buňky, co reprezentují zdi domu, prostě budou mít půl metru, ale tu vodu vykreslíš tak, aby se domu dotýkala. Hráči to stejně nepoznají.
ForceAtlas2, a Continuous Graph Layout Algorithm for Handy Network Visualization Designed for the Gephi Software
Mathieu Jacomy, Tommaso Venturini, Sebastien Heymann, Mathieu Bastian
2024-12-17
PLOS ONE (2014)
ForceAtlas2 je force-directed graph drawing algoritmus. Jeho cílem je rozmotat a zčitelnit grafy. Chování algoritmu není nepodobné modelování s agenty, jen v tomto případě jsou agenti uzly grafu, kteří se pohybují na základě sil způsobených hranami, blízkými uzly a gravitací. Obzvlášť zajímává mi přijde část s adaptive speed, která pomáhá zamezit oscilacím.
Fungovaní předchozí verze tohoto algoritmu lze vidět v praxi na vizualizaci hashtagu na Twitteru: https://www.youtube.com/watch?v=2guKJfvq4uI
Leverage Points: Places to Intervene in a System
Donella Meadows
2024-12-17
Překvapivě dobře se mi to četlo. Vcelku neformální úvod mě navnadil natolik, že jsem celý text přečetl prakticky na jedno posezení. Oceňuji, že autorka každý termín z analýzy systémů krátce vysvětlila a každý z dvanácti pákových bodů okomentovala mnoha příklady. Dobře ilustruje neinintuitivnost komplexních systémů.
The Tragedy of the Commons
Garrett Hardin
2024-12-17
Science (1968)
- Commons
-
neregulovaná pastvina, sdílený zdroj
Článek se dá shrnout takto: Neřízený přístup ke sdílenému zdroji je cestou do pekel. Ovlivňování růstu populace apelováním na svědomí lidí je dlouhodobě nežádoucí, jelikož lidé se svědomím vymřou, a krátkodobě nežádoucí, jelikož vede k frustraci. "The only way we can preserve and nurture other and more precious freedoms is by relinquishing the freedom to breed, and that very soon."
Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že mi něco uniká.
The untapped potential of virtual game worlds to shed light on real world epidemics
Eric T. Lofgren, Nina H. Fefferman
2024-12-17
Lancet Infect Dis (2007)
Fascinuje mě, jak mohl jeden nedomyšlený debuff způsobit virtuální epidemii se vším všudy: neúčinnými karantenními opatřeními, altruistickými pomocníky, kteří v konečném důsledku nákazu pomohli rozšířit, NPCčky jako přenašeči bez příznaků, zvířaty jako dalším zdrojem nákazy, atd. Zajímavé je i to, jak autoři této studie aplikovali poznatky z nákazy Corrupted Blood na koronavirus.
How Games Use Feedback Loops
Game Maker’s Toolkit
2024-12-17
Pyre je jedna z mých oblíbených her, takže kvalitní asociaci mezi ní a koceptem zpětných vazeb vítám. Souhlasím s autorem v tom, že mechanika liberation riteů je obzvlášť dobrý způsob, jak vyřešit pozitivní zpětnou vazbu příliš silných postav, protože hráč je díky příběhu rád, že postavy osvobodil, přestože s nimi nemůže dále hrát, a to proto, že tenhle pocit jsem sám zažil.
Simulating an epidemic
3Blue1Brown
2024-12-17
Video ilustruje základní principy SIR modelů epidemií pomocí kvalitních animací charakteristických pro 3Blue1Brown. Ačkoliv je téma pojato spíše obecně, modifikace původního modelu, kde se agenti pohybovali v krabici náhodně, jsou kvůli aktuální situaci pro mě velice relevantní. Jsem malá modrá tečka, která si sem tam odběhne do obchodu — centrální lokace.
Oceňuji taky strukturu videa. Ty "Key takeaways" mi přijdou jako fajn prostředek, jak shrnout jedno podtéma a zároveň ho oddělit od následujícího.
Video taky naráží na problém s lineárním myšlením. Např. model, kde má okolí nákazy kolem teček dvojnásobný poloměr, má drasticky rychlejší průběh, než by člověk čekal.
The line between life and not-life
Martin Hanczyc
2024-12-17
Myšlenka toho, že život vzniká tak nějak spontánně z nevývažených chemických systémů, mi přijde velice fascinující asi jako skoro každému. Nicméně moje informatická a zejména pak herní deformace mě po celé video nutila přemýšlet o tom, jak težké by bylo najít nějakou minimální množinu pravidel a chemických reakcí, podle nichž se substance chovají, a založit na ní puzzle hru.
The Science of Sync
Steven Strogatz
2024-12-17
-
Fascinuje mě, jak se mi na tohle dobře koukalo, zatímco ten jeho text, Exploring Complex Networks, o sítích se mi četl tak špatně, že jsem zápis o něm odstranil, protože byl (příliš) bezpředmětný.
-
Popisuje problém s Millenium Bridgem, díky čemuž jsem si vzpomněl na Humble Pi výše.
-
Ten záběr na to hejno s oranžovou oblohou mi připomíná obálku knihy Modelování a simulace komplexních systémů. Je tam nějaká spojitost?
-
Popis jednoduchých pravidel chování ptáků-agentů mi pomohl si uvědomit, že ForceAtlas2 vlastně řeší něco podobného.
Poznámka ve čtenářském deníku
2024-12-17
Zamyslel jsem nad pákovými body s ohledem na to, co právě teď dělám — učím se na zkoušku z toho samého předmětu, jenž mi pákové body představil.
- Parametry
-
Napadá mě nespočet drobných parametrů, které mohu změnit — velikostu textu v tomhle dokumentu, typ čaje, který právě piju, nebo třeba délku pomodoro intervalů. Drobná změna žádného z nich toho ale příliš neovlivní.
- Velikosti zásobníků
-
Velikost svojí paměti změnit nedokážu. Termosku na čaj bych asi dovedl sehnat větší, ale to by bylo mrhání časem, kterého mi příliš nezbývá. Spolehnout se na to, že mé budoucí já vynalezne stroj času a vrátí se, aby napsalo tu zkoušku, je sice zajímavý způsob, jak zvětšit zásobník s časem, nicméně zdá se mi příliš riskantní.
- Struktura materiálních zásobáren a toků
-
Znova, strukturu svého mozku asi nezměním (přinejmenším ne k lepšímu), ale dovedu změnit třeba strukturu zásobárny na mé vypracování testu. Vím, že budu odevzdávat
pdf
soubor, ale jak ho vytvořím bude nejspíš na mě. Čím ale ztratím méně drahocenného času? Focením papíru nebo konverzí Markdownu, AsciiDocu nebo nedejbože Latexu do pdf? - Doba zpoždění
-
Zpoždění zde jsou. Mojí hlavě trvá, než zpracuje informace, proto je důležité ji nezahltit a pravidelně dělat přestávky. Pokud se rozhodnu pro změnu některého z parametrů, dejme tomu typu čaje, budu ho muset jít koupit, což znamená zpoždění. Pokud se rozhodnu přidat do čtenářského deníku další zápis, musím počítat s tím, že mi potrvá než dané dílo zkonzumuju, pochopím a popíšu.
- Síla negativních zpětných vazeb
-
Část mého mozku se mě neustále snaží rozptýlit a dělat cokoliv jiného než se připravovat na zkoušku. Proti tomu působí hudba, která tu část mozku zaměstná. Hudby bych se ale raději nedotýkal, neboť už tak je tahle rovnováha křehká, protože pokud vyberu špatnou hudbu k učení, strávím nemalé množství času přeskakováním skladeb, což ve výsledku vede k rozptýlení, kterému jsem se snažil zabránit.
Proti nechuti pracovat stojí pomodoro technika — střídání 25minutových pracovních intervalů s pěti-minutovými přestávkami. Je to vlastně jednoduchý trik, jak hlavě zalhat: "Hele, není to práce na dlouho. Je to jen pětadvacet minut."
Únava je trochu problém. Dřív nebo později budu muset jít spát. Můžu to zmírnit množstvím čaje, ale pak narazím na další problémy — v krátkodobém horizontu budu často chodit na záchod, v dlouhodobém můžu přetížit svoje ledviny.
- Síla pozitivních zpětných vazeb
-
Sílu pozitivní vazeb rozptýlení, nechuti, ani únavy bohužel změnit nedokážu. Podvědomí a biologii člověka můžu nejspíš jen házet klacky pod nohy.
- Struktura informačních toků
-
Slidy se nedají číst jen tak bez výkladu. Koukat na záznamy přednášek mi potrvá jednak příliš dlouho, druhak u toho budu pasivní, takže mě přemůže únava a další pozitivní zpětné vazby. Kniha se mi nadále jeví jako nejlepší informační zdroj.
- Pravidla systému
-
Dají se rozdělit na dvě skupiny — pravidla zkoušky a pravidla mé přípravy. Pravidla zkoušky upravit nemohu, ale ona se kvůli koroně už stejně změnila. Jak jsem se tomu přizpůsobil? Nijak, učím se tak jako obvykle. Ta zkouška ale přece bude docela neobvyklá. Proběhne distačně a bude přizpůsobená tomu, že mám přístup k internetu. Nacpat si toho do hlavy co možná nejvíc není optimální přístup.
Beru zpět, neučím se tak jako obvykle, protože některá pravidla přípravy už jsem vlastně změnil. Zatímco obvykle vkládám všechen čas do biflení se termínů a počítání příkladů, tentokrát píšu komentář o tom, jak se učím. Netuším, jaký to bude mít dopad, ale alespoň mám každý druh zápisu v deníku.
- Moc měnit, vyvíjet a samo-organizovat strukturu
-
To je to co dělám teď, ne? Snažím se změnit strukturu toho, jak se na zkoušky učím.
- Cíle systému
-
Mohl bych snížit nároky, které na sebe kladu, ale to už mi přijde pravděpodobnější, že změním celé paradigma, kterým na zkoušky nahlížím.
- Paradigmata
-
Hádám, že bych se mohl vykašlat na přípravu a podvádět tak, že budu s někým spolupracovat. Alternativně se můžu rozhodnout, že tenhle předmět, studium a celá informatika jsou pro mě ztráta času, a dělat něco jiného. To už spíš vynaleznu ten stroj času.
- Moc přesahovat paradigmata
-
Možná je jedno, jak se připravím a jak k té přípravě přistoupím. Možná je to prostě jen pár hodin, které nějak strávím.